Standard salgsbetingelser

Her finner du våre betingelser for kjøp av varer på nett, via kundeservice eller gjennom en salgsagent

Innledning:

Når du handler hos Exotek, gjelder betingelsene for forbrukerkjøp som du finner nedenfor.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsførings- loven, personopplysnings- loven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du ønsker mer informasjon om rettighetene og pliktene dine,  kan du følge referanser og lenker til lovene. 

Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.exotek.no er kun tilgjengelig på norsk.

1. Avtalen

Avtalen består av disse kjøpsbetingelsene, opplysninger du har gitt i bestillingen, og eventuelt annet som er avtalt spesielt. Hvis det er uoverensstemmelse mellom standard kjøpsbetingelser og det som er avtalt spesielt, gjelder det som er avtalt spesielt. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er: EXOTEK AS, org.nr.: 924 526 947, og blir i denne teksten omtalt som selger eller vi/oss.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og blir i denne teksten omtalt som kjøper eller du/deg.

3. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for både oss og deg når du har mottatt en eller flere bindende ordrebekreftelser fra Exotek.

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og sende en ordrebekreftelse til deg på e-postadressen du har oppgitt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra selger sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Vi tar også forbehold om retten til å annullere din bestilling, samt å ikke opprettholde våre kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som Exotek ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.

Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få en melding eller telefon om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.

Husk at du har ansvaret for at alle mål (lengder, bredder etc.) du eventuelt har oppgitt er riktige, og at du ikke kan returnere varer som er bestilt etter mål. 

Exotek inngår ikke avtaler med personer under 18 år.

4. Pris 

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen du skal betale, inkludert alle avgifter og tilleggskostnader. Exotek.no tar forbehold for trykk-, skrive- og systemfeil, og vi kontakter deg hvis bestillingen din må rettes på grunn av feil pris.

NB! Frakt og andre tillegg kan tilkomme ved bestilling.

5. Betalingen

Alle priser på Exotek.no er inkludert merverdiavgift.

Når vi har mottatt din bestilling vil vi spørre om en forhåndsbetaling. Etter at betalingen er mottatt blir ordren lagt inn i produksjonsplanen. Restbeløpet faktureres og skal betales før levering finner sted.

6. Levering

Vil du ha varen levert hjem? Alle bestillinger leveres enten av PostNord, Bring, eller av Exotek personell selv. Du blir kontaktet før levering om hvilken leveringsmetode man ønsker. Levering er skjedd når du, eller din representant, har overtatt varen.

Varen skal leveres hos kjøperen hvis ikke noe annet er avtalt mellom partene, og skal leveres til avtalt tid og uten unødig opphold.

Hvis leveringen blir forsinket,  informerer vi deg så fort vi vet om det. 

7. Risikoen for varen 

Du overtar risikoen for varen når du, eller din representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Du kan angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven, hvis ikke avtalen er unntatt fra angrerett. Du må gi Exotek beskjed om bruk av angreretten innen angrefristen, som er på 14 dager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Du bør gi meldingen skriftlig (angrerettsskjema, e-post eller brev). Her finner du angrerettskjemaet.

RETURADRESSE: Exotek AS, Sandvikgata 30A, 6250 STORDAL. Merk forsendelsen med "Exotek".

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter at du mottar varen. Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter at du mottar siste leveranse.

Når du bruker angreretten, må du returnere varen til Exotek uten unødig opphold og senest 14 dager fra du sendte melding om bruk av angreretten. Du må selv dekke returkostnadene.

Du kan prøve eller teste varen uten at du mister angreretten. Hvis du  prøver eller tester varen på en måte som ikke er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Exotek er forpliktet til å betale kjøpesummen tilbake til deg uten unødig opphold, og senest 14 dager fra vi fikk melding om at du ville benytte angreretten. Exotek har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene, eller til vi har fått  dokumentasjon på at varene er sendt tilbake.

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.

9. Dine rettigheter ved feil og mangler (Reklamasjon)

Oppdages det eventuelle mangler eller mulige feil ved et produkt, skal kjøperen straks lese og gå igjennom informasjonen på vår hjemmeside på internett, og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere mangelen til Exotek hvis eget forsøk på å finne løsning på problemet ikke vinner frem. 

Reklamasjon dekker ikke problemer som oppstår på grunn av normal slitasje, eller feil begått av kunden under inngrep i varen/produktet. 

Korrekt framgangsmåte ved retur

Dersom Exotek gir spesielle instruksjoner på hvordan mangelen/reklamasjonen skal behandles for å finne en løsning på problemet, må disse instruksjonene følges. Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse. Ved heving etter denne bestemmelsen skal kunden ha kjøpesummen tilbakebetalt innen 14 dager etter at varen er kommet tilbake til oss. 

Hvis Exotek bestemmer at det ikke er nødvendig å ta varen i retur, skal tilbakebetaling finne sted innen 14 dager etter tidspunktet for heving. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Du har likevel alltid minst to måneders reklamasjonsfrist.

Pakker som skal sendes i retur til Exotek vil følgelig gå i retur for avsenders regning.

Dokumentasjon ved forsendelse

Alle forsendelser til Exotek vedrørende returer, garanti, reklamasjoner, og lignende må vedlegges et følgeskriv som refererer til opprinnelige fakturanummer, kjøpsdato, samt informasjon om hva forsendelsen gjelder. Dersom du skulle ha spørsmål til forhold knyttet til reklamasjon setter vi pris på om du tar kontakt med oss på forhånd, men dette er ikke noe krav.

11. Garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Les mer om 2 års reklamasjonsfrist på forbrukertilsynet hjemmeside. 

Reklamasjonsfristen er to år etter at du overtok varen, eller fem år på ramme og rammedeler.  Se for øvrig pkt. 9. Exotek garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden som er 2 år, og 5 år på rammen. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Ved garantireklamasjon må det påstått defekte produktet returneres til Exotek og det skal ha tilstrekkelig beskyttelse under transport til oss. Exotek kan ikke ta ansvar for eventuelle transportskader som følger av mangelfull emballering fra kundens side. Det er kundens ansvar å pakke varene forsvarlig inn, slik at de ikke skades under returen til oss. Husk at du som avsender har ansvaret for varen helt frem til den ankommer vårt lager. 


11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom du ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Exotek eller forhold på Exotek sin side, kan Exotek holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Dette står i forbrukerkjøpsloven kapittel 9. Exotek vil også kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

12. Personopplysninger

Vi behandler i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg. I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det. Før du samtykker, skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til og av hvem. Vi forbeholder oss retten til å be om fødselsdato for å kontrollere at våre kunder er over 18 år.

Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre:

• dersom det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller

 • i lovbestemte tilfeller

Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss.

12. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget.

Exotek vil følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelser. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

15. Force Majeure

Exotek kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets planleggingsmessige kontroll. Er Exotek forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Exotek fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjons tilfeller å kreditere den til det mangelfulle produktets tilhørende kjøpesum.